The Body Keeps the Score

O Livro
Trauma is a fact of life. Veterans and their families deal with the painful aftermath of combat; one in five Americans has been molested; one in four grew up with alcoholics; one in three couples have engaged in physical violence. Dr. Bessel van der Kolk, one of the world's foremost experts on trauma, has spent over three decades working with survivors. In The Body Keeps the Score, he uses recent scientific advances to show how trauma literally reshapes both body and brain, compromising sufferers' capacities for pleasure, engagement, self-control, and trust. He explores innovative treatments—from neurofeedback and meditation to sports, drama, and yoga—that offer new paths to recovery by activating the brain's natural neuroplasticity. Based on Dr. van der Kolk's own research and that of other leading specialists, The Body Keeps the Score exposes the tremendous power of our relationships both to hurt and to heal—and offers new hope for reclaiming lives.

Conheci este livro a partir de recomendações de várias pessoas e, após a leitura do mesmo, posso recomendar este livro também. A leitura deste livro permitiu me aprofundar bastante o meu conhecimento sobre trauma e sobre como se pode aliviar causada pelo passado. Considerando a quantidade de pessoas que sofrem com trauma, acho que as pessoas não são conscientizados o suficiente sobre o mesmo. Por exemplo, mesmo na área cientifica, como destaca o autor, muitas vezes são tratados os sintomas sem se procurar a fonte dos problemas do paciente.
Mesmo na nossa vida quotidiana maioria de nos esta fortemente desligada das suas próprias emoções, facto que fortemente me preocupa. Como podemos tomar decisões e viver a nossa vida se nem sabemos o que sentimos? Além disso, o nosso corpo reage e sente conforme as nossas emoções e memorias, facto que também não é muito mencionado.
Como futuros técnicos de educação e formação, acho de grande importância sabermos mais sobre a trauma pois, considerando que grande parte da população têm alguma trauma do seu passado, temos de saber como podemos a ajudar e apoiar estas pessoas no seu processo educativo.
